شاید برایتان جالب باشد بدانید که وقتی که در سال نو وارد تفلیس گرجستان می شوید، تنها پاسپورت شما نیست که مهر ورود به این شهر را دریافت می کند، بلکه می بایست خود را برای فستیوالی جذاب از غذاهای رنگارنگ و خوشمزه آماده نمایید. تور گرجستان به مقصد کشوری کوهستانی است که بین اروپا و آسیا قرار گرفته است و مهمانی های شبانه آن به عنوان هدایایی از خداوند یاد می شود و جشن های سنتی آن ها همانند کتاب مقدس با اهمیت است. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با گردشگری غذا در گرجستان آشنا نماییم.

قرارگیری گرجستان در میان آسیا و اروپا سبب شده تا غذا در گرجستان تحت تاثیر فرهنگ های مختلفی باشد. درست به همین دلیل است که گردشگری غذا در اینجا مانند جاذبه های گردشگری گرجستان بسیار جذاب است و می تواند مسافران را هیجان زده کند. یکی از اولین تمدن هایی که تاثیر خود را روی غذاهای گرجی گذاشته، مسیحیت است که می توانیم رد پای آن را به طور گسترده در غذاهای گرجی ببینیم. از طرفی جاده ابریشم نیز سبب شده تا ادویه های مختلفی در این کشور رواج پیدا کند و امروز شاهد طبخ غذاهایی با این ادویه های رنگی هستیم.

در طول قرن ها، غذاهای گرجستان تحت تأثیر مدیترانه، عطرهای عربی و مغول، آشپزخانه های فارسی و عثمانی قرار گرفته است که گاهی این تاثیرات تا هند شمالی نیز کشیده می شود. اگر به گردشگری غذا در گرجستان علاقه دارید، در ادامه مطلب می توانید با بهترین غذاهای گرجستان آشنا شوید:

قرارگیری گرجستان در میان آسیا و اروپا سبب شده تا غذا در گرجستان تحت تاثیر فرهنگ های مختلفی باشد. درست به همین دلیل است که گردشگری غذا در گرجستان بسیار جذاب است و می تواند مسافران را هیجان زده کند. یکی از اولین تمدن هایی که تاثیر خود را روی غذاهای گرجی گذاشته، مسیحیت است که می توانیم رد پای آن را به طور گسترده در غذاهای گرجی ببینیم. از طرفی جاده ابریشم نیز سبب شده تا ادویه های مختلفی در این کشور رواج پیدا کند و امروز شاهد طبخ غذاهایی با این ادویه های رنگی هستیم.

در طول قرن ها، غذاهای گرجستان تحت تأثیر مدیترانه، عطرهای عربی و مغول، آشپزخانه های فارسی و عثمانی قرار گرفته است که گاهی این تاثیرات تا هند شمالی نیز کشیده می شود. اگر به گردشگری غذا در گرجستان علاقه دارید، در ادامه مطلب می توانید با بهترین غذاهای گرجستان آشنا شوید:

گردشگری غذا در گرجستان

خینکالی – Khinkali

خینکالی یکی از کوفته های محبوب است که با مواد مختلفی پر می شود. در بخش های کوهستانی گرجستان این غذای بسیار محبوب را با گوشت گوسفند تهیه می کنند، این در حالی است که در سایر بخش ها، از مخلوط گوشت گاو و گوشت خوک خرد شده برای پر کردن این گوفته بهره می گیرند. منشاءخینکالی دقیقاً قابل ردیابی نیست. برخی از گزارش ها رد پای آن را به دوران تاتارها نسبت می دهند در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که خوینکالی محصول بومی فرهنگ کوهستانی مقدماتی جورجیا است.

خاچاپوری – Khachapuri

به جرات می توانیم بگوییم هیچ جشنی در گرجستان برپا نمی شود مگر آنکه در آن خاچاپوری سرو گردد. در واقع باید بگوییم که خاچاپوری در گردشگری غذا در گرجستان اهمیت بالایی دارد و از جمله محبوب ترین و بهترین غذاهای گرجستان محسوب می شود. خاچاپوری در واقع نوعی نان و پنیر کلاسیک بسیار خوشمزه گرجستان است که می تواند نازک و ضخیم باشد، لایه های کم یا زیاد داشته باشد، گرد، مثلثی و یا مستطیل شکل درست گردد و متنوع تهیه شود.

میسوادی – Mtsvadi

این غذا از گوشت، گوشت گوساله، گوشت گوسفند و یا گوشت خوک درست می شود. در حالی که انتخاب گوشت از منطقه به منطقه و همچنین با توجه به فصول متفاوت است، روش کباب کردن در کل کم و بیش یکسان خواهد بود. هنگامی که گوشت ها را کباب کردند، آن را درون آب انار و پیاز می خوابانند تا طعم خوبی بگیرند.

ظرف پنیر گرجستان

گرجی ها به شدت به پنیرهای خود می بالند و هر منطقه تنوع خاص خود را دارد. سولگونی نوعی پنیر ویژه گرجستان است که پنیر نیمه نرم محسوب می شود. رطوبت بالای این پنیر یادآور موزارلا است و در این ظرف پنیر مخصوص، پنیر گودا نیز پیدا می شود.

میکس پنیر و قارچ

غذاهای گرجی دارای طیف گسترده ای از خورش های گوشتی مانند خرچو یا چاکاپولی است. در حالی که در بهترین غذاهای گرجستان، گوشت حرف اول را می زند، اما نمونه های سبزیجاتی این غذاها نیز حرفی برای گرفتن دارد. میکس پنیر و قارچ یکی از محبوب ترین غذاهای گرجستان است که طعمی تند دارد و مسافران علاقه عجیبی به این غذا نشان می دهند.

چاکاپولی

چاکاپولی یک خورش سبک و مایع، از گیاهان بهاری است که با میوه ها و شراب سفید و سسی از آلوهای وحشی طعم دار و تند می شود. برخی ها این خورش را شبیه به خورش قورمه سبزی می دانند اما باید بگوییم که طعم این غذا به مراتب تندتر از قورمه سبزی خواهد بود.

سخن پایانی

علاوه بر بازدید از جاذبه های گردشگری در این کشور، گردشگری غذا در گرجستان نیز یکی از مواردی است که سبب جذب مسافران می شود. چنانچه عازم گرجستان هستید، به شما پیشنهاد می کنیم امتحان کردن این غذاها را از دست ندهید.