شهر کاریز کیش یا شهر زیر زمینی کیش یکی از مقصد های جذاب تاریخی جزیره است که تاریخچه آن به 2500 سال پیش بازمیگردد و بخشی از هنر و تبحر معماران ایرانی زمان خود می باشد که تبدیل به مکانی دیدنی برای گردشگران شده است. این مکان دارای ویژگی های جذابی مثل ساختار مرجانی، وجود جریان آب شیرین، داشتن هوای خنک در زیر زمین و سقفی مملو از فسیل های دارای قدمت طولانی و از جنس مرجانی باعث شده تا این جاذبه بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

چه چیزی در شهر کاریز کیش میبینیم

در شهر کاریز کیش آثار موجودات قدیمی مانند دندان، صدف ، استخوان و … که در داخل زمین با قی مانده است و با مطالعه بر روی آن ها میتوان تا حدودی با ساختار زمین و عمر زمین و همچنین ساختار و سبک جانداران در هر زمانی آشنا شد.یکی از جذابترین بخش های شهر کاریز شکل و نوع سقف آن است که باعث تمایز این شهر با شهرهای دیگر زیرزمینی جهان می شود زیرا این سقف در زمانی بستر دریا بوده و قطری حدودا 7 متر دارد و به همین جهت پر از صدف و فسیل هاییست که به راحتی قابل مشاهده هستند. بر اساس تحقیقاتی گشتره قدمت این سقف به 53 تا 570 میلیون سال تخمین زده شده است.
لاک پشت هایی با قدمت صدها میلیون سال، موزه خلیج فارس، پایاب کهن شهر کاریز، لایه های زمین، چاه های شهر کاریز همگی در این منطقه قابل مشاهده هستند.

رودخانه های شهر کاریز کیش

در این شهر هیجان انگیز از دو سوی جزیره یعنی از منطقه صفین و باغو دو رشته رودخانه سرچشمه میگیرند. پس از رسیدن به شهر زیرزمینی کاریز این رشته ها به 3 بخش تقسیم میشوند و بعد از گذشت از این شهر در یک رشته جمع شده و به شهر حریره منتهی می شود. در طول مسیر این رشته ها حدودا 274 چاه برای برداشت آب وجود دارد که 74 چاه در شهر کاریز قرار دارد که نمایش دهنده این است که آب در این شهر بدو صورت ساکن و درجریان وجود داشته که اگر در طول بازدید از کاریز به سقف آن دقت کنید یک حلقه چاه که اخیرا ایجاد شده را میتوانید تماشا کنید که شکلی مخروطی دارد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید

https://www.apstour.com/attraction/%d8%b4%d9%87%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d8%b2-%da%a9%db%8c%d8%b4/